tisdag 22 mars 2011

Parisbilder

Här kommer ett långt inlägg med bilder från helgens Parisresa! Jag åkte tillsammans med min mamma, syster, moster och mina två kusiner, en riktigt tjejresa. :)

Alldeles för tidigt på morgonen på Landvetter. När vi satt på plats blev vi försenade för att en man inte mådde bra. Han fick sedan kliva av planet. Diabetiker kanske? Vårkänsla vid Les Halles.


Var ska man testa macarones första gången om inte i Paris? Visserligen från McCafé (ja, McDonalds har tydligen en egen cafékedja...) men det var inte dumt alls. Jag och syrran delade på en med hallon- och en med chokladsmak.
Några av oss ville gå på Louvren. Det var helt klart värt 10 euro. Vi kom precis när de öppnat på lördagen, och då var det inte så lång kö. Vi gick raka vägen till Mona Lisa, och kunde fota i lugn och ro, med kanske 20-30 andra. Tur var det, för lite senare kom hela horder med folk....
Vackra tak fanns på flera ställen.
En annan känd dam, Venus de Milo.
I den egyptiska avdelningen fanns lite smyckesinspiration... ;) Efter ca 1 1/2 timme var vi ganska nöjda och trötta i benen, och då hade vi nog bara sett en bråkdel... Men flera kända konstverk fick vi se live i alla fall, och det var en upplevelse bara att vara där!

Efter att ha mött upp de andra åt vi lunch här.
Sacre Coeur by night. Vårt hotell låg inom gångavstånd, så vi var däruppe i dagsljus också och kollade på utsikten och promenerade lite i Montmartre.
På söndagen blev det mer sightseeing. Från Trocadero har man en fantastisk utsikt över Eiffeltornet.
Vi promenerade vidare till Triumfbågen.
Efter den promenaden var vi väl värda en fika på Champs Elysée...

Promenaden gick vidare hela vägen till Place de la Concorde, och här är hela resesällskapet (utom undertecknad som fotade).
Jag passar på att än en gång tacka mina medresenärer för en mkt trevlig resa!
















1 kommentar:

Smycken och Smulor sa...

Åh dit vill jag också åka, det ser helt underbart ut. Har varit där på konferens en helg bara för länge länge sedan....