måndag 4 december 2006

4 årskontroll idag...

I dag var det 4 årskontroll för Rasmus. Fram tills att det var dags att hämta honom på dagis hade han inte varit ett dugg nervös, men när jag kom blev han lite ledsen. Han var lite avvaktande, men när BVC-sköterskan berättade vad som skulle hända tyckte han mest att det lät kul! Vi började med längd och vikt, och till skillnad från sist (vid 2 ½) ställde han sig utan problem både på vågen och vid mätlinjalen. 18,4 kg och 104,8 cm blev resultatet. Sen gick vi iväg till ett annat rum för att kolla synen. Han fick sitta på en stol med en lapp i knät med fyra bokstäver på. Sköterskan pekade på olika bokstäver på tavlan, och Rasmus skulle peka på sin. Det gick alldeles galant, och han fixade nedersta raden med piratlapp för ögat också (för godkänt räckte det att klara tredje raden nerifrån). Fast den gillade han inte... Och så imponerade han med att kunna tala om vad bokstäverna hette också! Balansgång gick också bra, och sen kom det jag hade "fasat" för... Det skulle ritas en gubbe. Och jag som aldrig sett Rasmus rita nåt man kan se vad det är, det har blivit skattkartor, väderkartor mm men inget jag kunnat känna igen, och aldrig några gubbar! Men tror ni inte han under stor koncentration börjar med ett runt huvud, två prickar till ögon, en glad mun, två armar och två ben... Och så lite hår! Gissa om jag blev förvånad!!!!! Korset som han skulle rita fixade han också. Sen återstod bara att berätta vad han såg på olika bilder. Framför, bakom, under och ovanpå hade han lite svårt för, men det är inget jag reflekterat över tidigare. Så jag måste få skryta lite och tycka att han var jätteduktig! Hemma bad jag honom rita en gubbe till mig också, och resultatet syns nedan....


Inga kommentarer: